Veelgestelde vragen over debiteuren
Wie is de debiteur?
Een debiteur is een klant of bedrijf dat een factuur heeft ontvangen, maar deze nog niet heeft betaald. Dit betekent dat jouw bedrijf een vordering heeft op deze klant en nog geld moet ontvangen.
Hoe boek je dubieuze debiteuren
Dubieuze debiteuren zijn klanten van wie je vermoedt dat ze hun factuur niet (volledig) zullen betalen. In de boekhouding worden deze als volgt verwerkt:
1. Voorziening voor dubieuze debiteuren:
Je kunt een reservering maken voor mogelijke oninbare vorderingen. Dit doe je door een bedrag op te nemen in de kostenpost “voorziening dubieuze debiteuren” en dit ten laste van de winst te brengen.
Voorbeeld: Als je verwacht dat €1.000 aan facturen oninbaar is, boek je dit als een kostenpost en verlaag je de debiteuren op je balans.
2. Afboeking van oninbare vorderingen:
Als een debiteur definitief niet betaalt, moet je de vordering afboeken. Dit doe je door het openstaande bedrag van de debiteurenrekening af te halen en te boeken als een verlies op oninbare vorderingen.
Dit verlaagt je winst, maar zorgt voor een realistischer balans.
Door een actieve opvolging en goed debiteurenbeheer kun je het aantal dubieuze debiteuren minimaliseren.
Is een klant een debiteur of crediteur
Of een klant een debiteur of een crediteur is, hangt af van de financiële relatie die je met die klant hebt:
- Een klant is een debiteur als deze een factuur van jouw bedrijf heeft ontvangen maar deze nog niet heeft betaald. Dit betekent dat jouw bedrijf een vordering op de klant heeft.
- Een klant is een crediteur als jouw bedrijf een factuur van deze klant heeft ontvangen en jij nog moet betalen. In dit geval heeft de klant een vordering op jouw bedrijf.
Een eenvoudig voorbeeld:
Je verkoopt een product aan een klant en stuurt een factuur → de klant is jouw debiteur.
Je koopt goederen van een leverancier en ontvangt een factuur → de leverancier is jouw crediteur.
Hoe kun je voorkomen dat debiteuren niet betalen?
Het risico op onbetaalde facturen kun je verkleinen door duidelijke betalingsvoorwaarden te hanteren, tijdig herinneringen te sturen en een geautomatiseerd systeem zoals Payt te gebruiken. Hiermee ontvang je betalingen sneller en houd je controle over je debiteurenbeheer.
Bekijk hier meer tips over hoe je kunt voorkomen dat debiteuren niet betalen.