Let op: vanaf 1 januari 2026 wordt Peppol verplicht in België

Let op: vanaf 1 januari 2026 wordt Peppol verplicht in België

Image
Lees meer Sluiten
Kies je land

Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers

Person
Bijgewerkt op: 6 augustus 2025
Image

Te laat betaalde facturen wegen zwaar op je cashflow. Strategisch en geautomatiseerd debiteurenbeheer is een efficiënte manier om hiermee om te gaan. En het is toegankelijk voor élk bedrijf, ook voor kmo’s. Meer nog: geautomatiseerd beheer zorgt voor 30 procent snellere betalingen terwijl je er 50 procent minder tijd aan verliest. Ontdek hier hoe je een slimme strategie voor debiteurenbeheer toepast in jouw kmo.

Strategisch debiteurenbeheer ook voor jou haalbaar (en in minder tijd)

Strategisch debiteurenbeheer levert ook voor kmo’s tijdswinst, snellere betalingen en consistenter beheer op. Maar het gaat verder dan enkel een factuur versturen en opvolgen. Het vraagt om focus op het beheer en een gerichte aanpak, in plaats van het erbij te nemen naast andere taken. Die focus, gecombineerd met slimme technologie, bezorgt je meer tijd én een vlottere betaling van je facturen.

De belangrijkste voordelen van strategisch debiteurenbeheer voor kmo’s

  1. 30 procent sneller betaald dankzij beter betaalgedrag

    Met slim klantenbeheer verbeter je het betaalgedrag van je klanten. Je doet dat door korter op de bal te spelen, een actief beleid te voeren en dit ook daadwerkelijk op te volgen. Toon je klanten dat je het belangrijk vindt dat facturen op tijd worden betaald. Dankzij technologie volg je facturen eenvoudig op, worden betalingsherinneringen automatisch verstuurd en wordt de bijhorende communicatie meteen opgeslagen.

  2. Een betere cashflow door snellere betalingen

    Snellere betalingen helpen om problemen met je kasstroom te vermijden. Als kmo heb je dan minder nood aan voorschotten of externe financiering, zoals factoring of een zakelijke lening. Een gezonde cashflow geeft je meer ruimte om te investeren of om groei financieel mogelijk te maken.

  3. De klantrelatie blijft centraal staan

    Wanneer een factuur onbetaald blijft, leidt dat vaak tot een minnelijke invordering. Dit gebeurt meestal via een incassobureau, wat duur is en mogelijk schade berokkent aan de relatie met je klant. Strategisch klantenbeheer voorkomt dat. Met een helder beleid en gebruiksvriendelijke software beheer je het dossier correct en start je indien nodig zelf het invorderingstraject, zonder de relatie met je klant onder druk te zetten.

Hoe begin je als kmo met strategisch klantenbeheer?

Het is niet nodig om grote plannen uit te rollen. Een concreet actieplan met duidelijke afspraken is veel effectiever.

Werk aan een efficiënte administratie

Verzend je facturen digitaal of maak gebruik van e-facturen. Een gestructureerde administratie voorkomt fouten en misverstanden door duidelijke registratie van afspraken en documenten.

Wijs een verantwoordelijke aan binnen je onderneming

Met de juiste software ben je tot 50 procent minder tijd kwijt aan klantenbeheer. Toch blijft het belangrijk dat iemand binnen je team verantwoordelijk is en voldoende tijd krijgt om het proces op te volgen.

Zorg voor een helder en consequent factuurbeleid

  • Wat is de betaaltermijn?
  • Wanneer verstuur je een eerste herinnering? En wanneer de volgende?
  • Wanneer wordt het herinneringsproces gepauzeerd of stopgezet?
  • Wat is het moment voor een laatste herinnering?
  • Hoe wil je het invorderingstraject aanpakken?
  • Wanneer stel je een afbetalingsplan voor?

Zet technologie in om je klantenbeheer te automatiseren

Automatisatie vermindert de werkdruk, waardoor jij en je collega’s zich kunnen richten op klanten die meer aandacht nodig hebben. Je krijgt ook beter inzicht in betalingsproblemen en ontdekt hoe je jouw processen en communicatie kunt verbeteren. Met geautomatiseerd klantenbeheer bied je meerdere betaalopties aan en kun je per factuur het gesprek aangaan. Zo blijf je vriendelijk én persoonlijk in het contact met je klanten.

Image

Door Sander Kamstra

Sander, directeur en medeoprichter van Payt, heeft met zijn passie voor software en ondernemerschap innovatie in de sector gebracht.

Deel dit artikel

Lightbox Image
Remove Cookie