Stel je voor dat je niet alleen je facturen automatisch kunt verwerken, maar ook de opvolging volledig geautomatiseerd verloopt. In deze blog legt Sander Kamstra, kennisexpert en directeur van Payt, uit wat de volgende stap na e-facturen inhoudt. Een stap die het persoonlijk contact met klanten bewaart!
De volgende stap: automatisering van debiteurenbeheer
“Efficiëntiewinst is niet alleen te halen uit automatische verwerking van facturen. Ook het automatiseren van je debiteurenbeheer levert veel op. Je wordt sneller betaald en het kost je minder tijd”, zegt Kamstra, debiteurenbeheer-expert en directeur van Payt.
Kamstra ziet dat veel ondernemingen, zeker in de kmo-sector, het debiteurenbeheer er gewoon bijnemen. “Dat is begrijpelijk: er is zoveel werk in een bedrijf! Door de repetitieve administratieve taken – zoals het versturen van een herinnering – te automatiseren, boek je snel efficiëntiewinst”, zegt Kamstra. “Door die taken uit handen te geven, krijg je als ondernemer en je medewerkers meer ruimte voor belangrijkere zaken: klanten die extra opvolging nodig hebben of grotere uitdagingen. Het verlaagt bovendien de werkdruk.”
Slimme software voor debiteurenbeheer neemt niet alleen repetitieve handelingen over, maar biedt je ook volledige controle over het proces. Denk aan het pauzeren van herinneringstrajecten of het opzetten van een afbetalingsplan. Die consequente opvolging helpt je sneller betaald te krijgen en verhoogt het respect van klanten voor je onderneming.
Persoonlijk contact blijft behouden
Automatisering betekent niet dat het persoonlijk contact verdwijnt. Kamstra is daar duidelijk over: “Integendeel. Een goed geautomatiseerd debiteurenbeheer moet net de klantrelatie versterken. Denk aan communicatie per factuur, waarbij alle uitwisseling op één centrale plek gebeurt. Efficiënt én persoonlijk!”