Serieuze partij
Wat ons opgevallen is nadat we FC Groningen zijn gaan sponsoren is goed om te delen voor anderen die iets dergelijks overwegen. Payt kreeg voor het sponsorschap geregeld vragen over de betrouwbaarheid van de organisatie. Hoe groot zijn jullie dan? Waar staan de servers die jullie gebruiken? Hoe groot is jullie support center? Ga zo maar door. Dat was direct klaar. Ineens werden we gezien als een serieuze partij die in de markt is om te blijven.
Maar om het potentieel vol te benutten, moest er ontzettend veel gebeuren. Voor Payt waren de bedrijven rondom Groningen laaghangend fruit omdat veel organisaties ook weer verbanden hadden met FC Groningen. Onze hoofddoelstelling was dan ook om aan Nederland bekend te maken dat we bestonden. Om de naamsbekendheid tot nieuwe klanten te laten leiden moesten we in de belangrijke branches ook vertellen wát we doen, waarom dat interessant was om te weten en ook eens te proberen.
Ervaringen
Allereerst het laaghangende fruit. Dat bleek nogal tegen te vallen. Groningse bedrijven bleken minder behoefte aan onze software te hebben dan bedrijven in andere provincies. Maar in de meeste andere delen van Nederland ontstond er een leadgeneratie die ons noodzaakte een verkoop binnendienstmedewerker aan te nemen die alles in goede banen kon leiden. Eerst ging het vooral om afspraken plannen maar al snel breidde dit uit naar zelf de software demonstreren, het contract opstellen en getekend krijgen en tenslotte implementeren. De branches waar wij ook inhoudelijke marketing deden, versnelden vooral door ons sponsorschap. Zonder plan om bij organisaties aan tafel te komen, heb je met shirtsponsoring weliswaar momentum gecreëerd, maar wordt er niet op geïnd.
De skybox was een hele nuttige aanvulling om ook gezelligheid te kunnen bieden aan klanten en prospects. Na vijf jaar deze skybox te hebben gehad, weten we dat alles tijdens de wedstrijd lekker ontspannen is. Maar de hele organisatie voorafgaande aan iedere wedstrijd moet gewoon goed ingeregeld zijn. Dat hebben wij in het begin onderschat. Wij hebben geleerd dat je hier beter iemand op kan zetten. 45 mensen praktisch iedere week te ontvangen zodat zij met een positieve ervaring weer naar huis gaan, vraagt om veel professionaliteit en inzet. Maar het resultaat mag er wezen. Persoonlijke relaties zijn ook voor onze prospects belangrijk om te kiezen voor een software partij. Er zijn vele korte lijnen en persoonlijke contacten ontstaan in die 5 jaar skybox.
Het resultaat?
We hebben ontzettend veel risico genomen met het aangaan van een sponsorschap met FC Groningen. Maar na 5 jaar sponsoring is onze jaaromzet maandomzet geworden. Daarnaast hebben we ontzettend warme relaties overgehouden aan de contacten met medewerkers van FC Groningen en uiteraard de persoonlijke contacten in de skybox tijdens de wedstrijden. Het was een genot om mee te maken.
FC Groningen heeft ons enorm geholpen met onze naamsbekendheid. Nu gaan we de verdieping opzoeken en ons nog meer richten op het vertellen van onze “Cashflow Formule”. Cashflow is zo’n belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering dat eigenlijk iedere organisatie onze software zou moeten overwegen. En die boodschap gaan we nu uitrollen op plekken waar onze doelgroep zich bevindt.