Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers

Person
Sander Kamstra 21 mei 2020
Image

Te laat betaalde facturen drukken zwaar op je cashflow. Strategisch en geautomatiseerd debiteurenbeheer vormt een efficiënt middel om daarmee om te gaan. En het is voor élke organisatie toegankelijk, ook voor MKB’ers. Sterker nog: geautomatiseerd beheer levert 30% snellere betalingen op terwijl je er 50% minder tijd aan kwijt bent. Lees hier hoe je een slimme strategie voor debiteurenbeheer voor je MKB-organisatie uitvoert.

Strategisch debiteurenbeheer ook voor je mogelijk (en in minder tijd)

Strategisch debiteurenbeheer levert ook MKB’ers tijdsbesparing, snellere betalingen en consistenter beheer op. Het is echter meer dan alleen een factuur versturen en nabellen. Het betekent focus op het beheer, strak aanpakken, in plaats van het naast reguliere werkzaamheden doen. Die focus, in combinatie met het gebruik van slimme technologie, levert je wel meer tijd én betere betalingen op.

De belangrijkste voordelen van strategisch debiteurenbeheer voor MKB’ers

  1. 30% sneller betaald door beter betaalgedrag

    Met slim debiteurenbeheer verbeter je het betaalgedrag van je klanten. Dat doe je door korter op de bal te zitten, een actief beleid te vormen én dit na te leven. Laat je klanten zien dat je facturen belangrijk vindt. Facturen volg je via technologie eenvoudig op, betalingsherinneringen gaan automatisch en de communicatie daaromheen wordt direct opgeslagen.

  2. Een betere cashflow door snellere betalingen

    Snellere betalingen helpen mee cashflow problemen te voorkomen. Daardoor heb je als MKB’er minder behoefte aan (voor)financiering, of dat nu financiering van facturen of een zakelijk krediet is. Een betere cashflow betekent ook dat je meer ruimte heeft voor investeringen of om groei financieel gezien mogelijk te maken.

  3. De klantrelatie voorop

    Blijft betaling van een factuur uit, dan volgt vaak een minnelijk incassotraject. Vaak via een (duur) incassobureau, dat alles op alles zet om de betaling binnen te krijgen. Zelfs als dat ten koste gaat van de klantrelatie. Die onpersoonlijke incassotrajecten zijn met strategisch debiteurenbeheer niet meer nodig. Met een goed beleid en dito software zorg je voor goed dossierbeheer en kun je zelf het incassotraject starten.

Hoe pak je strategisch debiteurenbeheer aan als MKB’er?

Die aanpak houdt vooral in: geen grote plannen, wel beleid met concrete acties.

Zorg voor een efficiëntere administratie

Verstuur digitale facturen of zelfs e-facturen. Een efficiënte administratie legt zaken structureel vast, zodat fouten en misverstanden worden voorkomen.

Wijs een verantwoordelijke in de organisatie aan

Met slimme technologie voor debiteurenbeheer ben je minstens 50% minder tijd kwijt aan het beheer. Het beheer heeft echter wel focus nodig. Wijs een verantwoordelijk aan en geef deze persoon tijd om de werkzaamheden uit te voeren.

Leg stappen in het factuurproces consistent vast:

  • Wat is de betaaltermijn?
  • Wanneer verstuur je een herinnering, en wanneer volgende herinneringen?
  • Wanneer stopt of pauzeer je het herinneringstraject?
  • Wanneer is de laatste herinnering?
  • Wat wil je met het incassotraject doen?
  • Wanneer bied je betalingsregelingen aan?

Gebruik technologie om je debiteurenbeheer te automatiseren

Het neemt werk uit handen, waardoor jij en je medewerkers meer kunnen doen. Zoals aandacht geven aan klanten die het nodig hebben. Of om betalingsproblemen in kaart te brengen en te kijken waar je het proces en de communicatie kunt verbeteren. Met geautomatiseerd debiteurenbeheer kun je meerdere betalingsmogelijkheden aanbieden en per factuur de dialoog met jouw klant aangaan. Je blijft vriendelijk en persoonlijk in het contact met je debiteuren, met alle voordelen van dien.

Image

Sander, directeur en medeoprichter van Payt, heeft met zijn passie voor software en ondernemerschap innovatie in de sector gebracht.

Image
Debiteurenbeheer software: het gemak van automatisering
Image
Debiteurenbeheer uitbesteden? Ontdek de voordelen
Remove Cookie