Samenwerking GraydonCreditsafe en Payt: naar een effectief en geautomatiseerd debiteurenbeleid

Person
Sander Kamstra 28 mei 2020
Image

Klanten nabellen en herinneringen sturen om facturen betaald te krijgen zijn tijdrovende en arbeidsintensieve bezigheden. Een goed debiteurenbeheer is belangrijk voor een snellere en gemakkelijkere betaling. Payt ontwikkelde software om het debiteurenbeleid effectief te automatiseren. En door de GraydonCreditsafe data hierin te integreren ben je te allen tijde voorzien van actuele informatie over de kredietwaardigheid van je debiteuren. De samenwerking tussen GraydonCreditsafe en Payt verhoogt de waarde van een geautomatiseerd debiteurenbeleid.

Met een goed debiteurenbeheer voorkom je dat klanten niet of veel te laat betalen. Een groot deel van de faillissementen komt zelfs door een gebrekkig debiteurenbeheer. Bij Payt geloven we dat het aantal bewuste wanbetalers minimaal is, maar dat uitblijvende betalingen in de meeste gevallen veroorzaakt worden door andere factoren zoals leverproblemen, klachten of een fout in de factuur. Goede communicatie en continuïteit zijn essentieel voor beter betaalgedrag van je debiteuren.

Automatiseren van je debiteurenbeleid

Door gebruik te maken van de debiteurenbeheer software van Payt kun je je facturen en herinneringen volledig automatisch versturen. Payt brengt structuur in je debiteurenbeheer en faciliteert de dialoog met je debiteur. Je krijgt weer grip op je debiteurenbeheer doordat je in de applicatie meteen openstaande bedragen en de fase van het facturatieproces kunt zien. Daarbij kun je, zonder gebruik te hoeven maken van een incassobureau, een incassoprocedure opstarten in het platform van Payt. Tegelijkertijd biedt de software duidelijkheid en gemak voor je klanten die structureel herinnerd worden aan openstaande facturen en gemakkelijk via iDeal of automatische incasso kunnen betalen.

Met Payt’s debiteurenbeheer software krijg je gemiddeld 30% sneller betaald en bespaar je tot wel 80% van je kostbare tijd. Je kunt je hierdoor concentreren op andere belangrijke zaken in je bedrijf, zoals je klantrelaties.

Actuele klantgegevens

Je debiteuren bereiken begint bij het hebben van de juiste contactgegevens. Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch zijn deze in sommige gevallen verouderd, incompleet of onjuist. Hoe beter de contactgegevens kloppen, hoe lager je openstaande saldo.

Via de software van Payt gaat dit als volgt in zijn werk. Wanneer je het KvK-nummer van je debiteur invult, wordt de officiële bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel opgehaald. Ook worden calamiteiten informatie, zoals faillissementen en de kredietvlag, opgehaald. De kredietvlag is de meest vereenvoudigde versie van de kredietlimiet en de GraydonCreditsafe Rating en geeft aan in hoeverre het aangaan van een kredietrelatie verantwoord wordt geacht. Het ophalen van de gegevens gebeurt op een dagelijkse basis. Wanneer blijkt dat de ingevoerde data in het boekhoudpakket van Payt afwijkt van de GraydonCreditsafe data, ontvang je een melding met de suggestie de gegevens aan te passen.

Zo gebruik je altijd de meest actuele debiteurengegevens. Bovendien ben je ook op de hoogte van de kredietvlag die is toegewezen aan de debiteur en zie je direct wanneer je debiteur failliet blijkt te zijn.

Monitoren van je debiteuren

De nieuwe samenwerking tussen GraydonCreditsafe en Payt brengt nog meer voordelen met zich mee. Zo kun je er namelijk ook voor kiezen andere kredietwaardigheidsinformatie over je debiteuren te integreren. Hierbij kun je denken aan de kredietlimiet en de GraydonCreditsafe Rating. De kredietlimiet geeft aan tot welk bedrag het verantwoord is om met een bedrijf zaken te doen en vormt een waardeoordeel op de korte termijn. De GraydonCreditsafe Rating deelt Nederlandse ondernemingen in op hun financiële gezondheid met een score AAA (zeer lage kans op wanbetaling) tot D (de onderneming is insolvent). Het is een kredietrisicoclassificatie die bedrijven binnen een branche met elkaar vergelijkt.

Het mooie van deze integratie is dat je als gebruiker meldingen krijgt wanneer er iets verandert in de kredietwaardigheid van je debiteuren. Blijkt het bijvoorbeeld dat de GraydonCreditsafe Rating steeds iets afneemt? Dan kun je hier actie op ondernemen door de debiteur bijvoorbeeld proactief te vragen wat er speelt of de betaalvoorwaarden voor deze debiteur aanpassen aan de nieuwe situatie.

Meer weten?

De diensten van Payt en de aanvullende kredietinformatie van Graydon maken het dus mogelijk om je debiteurenbeleid effectief te automatiseren en tegelijkertijd goed zicht te houden op de situatie van je debiteuren. Zo kun je uitstaande factuurtermijnen enorm omlaag zien gaan en vergroot je je werkkapitaal.

Wil je meer weten over de oplossing van Payt of de mogelijkheden om GraydonCreditsafe data te integreren?

Image

Sander, directeur en medeoprichter van Payt, heeft met zijn passie voor software en ondernemerschap innovatie in de sector gebracht.

Image
Debiteurenbeheer software: het gemak van automatisering
Image
Debiteurenbeheer uitbesteden? Ontdek de voordelen
Remove Cookie