Kies je land

Facturen met iDEAL link worden gemiddeld 9 dagen sneller betaald

Person
Bijgewerkt op: 6 augustus 2025
Image

Te laat betaalde facturen wegen op je cashflow. Een strategische en geautomatiseerde aanpak van je debiteurenbeheer is een efficiënte manier om dat probleem aan te pakken. En dit is haalbaar voor élke organisatie, ook voor kmo’s. Meer nog: geautomatiseerd beheer zorgt ervoor dat je facturen gemiddeld 30 procent sneller betaald worden, terwijl je er minstens de helft minder tijd aan besteedt. Ontdek hier hoe jij een slimme strategie voor debiteurenbeheer opzet binnen je organisatie.

Strategisch debiteurenbeheer, ook voor jouw organisatie (en met minder inspanning)

Ook voor kmo’s biedt strategisch debiteurenbeheer voordelen zoals tijdswinst, snellere betalingen en meer structuur. Het gaat verder dan enkel facturen versturen en opvolgen. Het draait om gerichte aandacht, efficiënt beheer en duidelijke processen, in plaats van het erbij nemen naast andere taken. Die focus, in combinatie met slimme technologie, zorgt voor meer ademruimte én snellere betalingen.

De belangrijkste voordelen van strategisch beheer van klantenrekeningen voor KMO’s

  1. 30% sneller betaald door beter betaalgedrag

    Met slim beheer van klantenrekeningen verbeter je het betaalgedrag van jouw klanten. Dat doe je door korter op de bal te spelen, een actief beleid te voeren en dit consequent op te volgen. Toon aan je klanten dat het tijdig betalen van facturen belangrijk is. Dankzij technologie volg je facturen eenvoudig op, worden betalingsherinneringen automatisch verstuurd en wordt alle communicatie onmiddellijk opgeslagen.

  2. Een betere cashflow dankzij snellere betalingen

    Snellere betalingen zorgen voor een sterkere cashflow. Daardoor heb je als verantwoordelijke voor het beheer van klantenrekeningen minder nood aan voorfinanciering of een zakelijke lening. Een gezonde cashflow betekent ook dat je meer ruimte hebt om te investeren of om de groei van je onderneming financieel mogelijk te maken.

  3. De klantrelatie staat centraal

    Blijft de betaling van een factuur uit, dan volgt vaak een minnelijke invordering. Meestal via een (duur) invorderingskantoor dat alles op alles zet om de betaling te verkrijgen, zelfs als dat ten koste gaat van de relatie met de klant. Die afstandelijke invorderingstrajecten zijn met strategisch beheer van klantenrekeningen overbodig. Met een doordacht beleid en gepaste software zorg je voor een correct dossierbeheer en kun je zelf een invorderingstraject opstarten.

Hoe pak je strategisch beheer van klantenrekeningen aan als KMO?

Die aanpak betekent vooral: geen grootse plannen, maar wel een duidelijk beleid met concrete acties.

Zorg voor een efficiënte administratie

Verstuur digitale facturen of zelfs elektronische facturen. Een efficiënte administratie legt alles structureel vast, waardoor fouten en misverstanden worden vermeden.

Wijs iemand binnen de organisatie aan als verantwoordelijke

Met slimme technologie voor het beheer van klantenrekeningen ben je minstens 50 procent minder tijd kwijt aan de opvolging. Toch vraagt het beheer om gerichte aandacht. Wijs dus iemand aan die verantwoordelijk is en geef die persoon ook effectief de tijd om de taken uit te voeren.

Leg alle stappen binnen het facturatieproces vast en voer ze consequent uit:

  • Wat is de afgesproken betalingstermijn?
  • Wanneer verstuur je een eerste herinnering, en wanneer volgen de volgende?
  • Wanneer onderbreek of pauzeer je het herinneringstraject?
  • Wanneer wordt de laatste herinnering verzonden?
  • Wat doe je met het invorderingstraject?
  • Wanneer bied je een afbetalingsplan aan?

Zet technologie in om het beheer van klantenrekeningen te automatiseren

Het neemt werk uit handen, waardoor de verantwoordelijken voor debiteurenbeheer meer kunnen doen. Zoals aandacht geven aan klanten die het nodig hebben. Of om betalingsproblemen in kaart te brengen en te kijken waar je het proces en de communicatie kunt verbeteren. Met geautomatiseerd debiteurenbeheer kun je meerdere betalingsmogelijkheden aanbieden en per factuur de dialoog met jouw klant aangaan. Je blijft vriendelijk en persoonlijk in het contact met jouw debiteuren, met alle voordelen van dien.

Image

Door Sander Kamstra

Sander, directeur en medeoprichter van Payt, heeft met zijn passie voor software en ondernemerschap innovatie in de sector gebracht.

Deel dit artikel

Lightbox Image
Remove Cookie