Let op: vanaf 1 januari 2026 wordt Peppol verplicht in België

Let op: vanaf 1 januari 2026 wordt Peppol verplicht in België

Image
Lees meer Sluiten
Kies je land

Drie redenen voor je praktijk om in 2023 te starten met clearing

Person
Image

Stuur je vandaag nog steeds de volledige factuur rechtstreeks naar de patiënt? Dat begrijpen wij bij Payt. Het is een transparant systeem waarbij je je niet mengt in de relatie tussen patiënt en zijn of haar zorgverzekeraar. Toch geven we je graag drie redenen om die aanpak nog eens te herbekijken.

  1. Je debiteurenrisico in 2023

    Als mondzorgpraktijk mag je jezelf gelukkig prijzen: de betaaldiscipline van patiënten is in jouw sector uitzonderlijk goed. Meestal wordt er binnen twee weken betaald. Maar je hebt ongetwijfeld ook gehoord over de stijgende inflatie en de dalende koopkracht. We stevenen mogelijk af op economisch moeilijkere tijden. Door voor clearing via zorgverzekeraars te kiezen, verlaag je dat risico aanzienlijk. Gemiddeld genomen komt 70% van de omzet in de mondzorg uit verzekerde zorg. Door die via de verzekeraar te claimen, beperk je het risico op laattijdige betaling. Meer nog: verzekeraars zoals CZ innen zelfs de eigen bijdrage bij hun aanvullend verzekerden voor jou. Dat biedt financiële zekerheid in economisch onzeker vaarwater.

  2. Betaalbaarheid van noodzakelijke mondzorg

    We merken nu al signalen van patiënten die behandelingen uitstellen. Controles worden genegeerd, behandelingen uitgesteld of vervangen door goedkopere noodoplossingen. Dit leidt op termijn tot grotere gezondheidsproblemen. We weten uit de praktijk dat het voor de patiënt een verschil maakt als hij of zij enkel de eigen bijdrage moet betalen en dit achteraf kan doen. Het maakt noodzakelijke zorg toegankelijker zonder dat het volledige bedrag meteen betaald moet worden. Je biedt dus financiële ademruimte én voorkomt uitgestelde behandelingen die later meer kosten.

  3. Eenvoud en efficiëntie in je declaratieproces

    In de praktijk zien we vaak een mix van werkwijzen: patiënten die aan de balie betalen, anderen die hun factuur meekrijgen of toegestuurd krijgen en dan met cash of kaart komen betalen. Sommige behandelingen worden gecleared, andere niet. Jeugdnota’s worden verwerkt via de verzekeraar, volwassen nota’s niet. Het resultaat? Gebrek aan overzicht. Niet alleen aan de balie, maar ook bij je boekhouder én de zorgverzekeraar. Ons advies: werk zo uniform mogelijk en automatiseer je proces. Dat brengt rust en overzicht voor alle betrokkenen: de patiënt, je team, je accountant en de verzekeraar. Consistentie leidt tot lagere kosten in de hele keten en draagt bij aan betaalbare en toegankelijke zorg.

Image

Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar?

Wij helpen je graag met de concrete stappen om clearing en facturatie succesvol op te starten. Van communicatie naar je patiënten tot de verwerking in je financiële administratie.

Plan hier een adviesgesprek in.

Image

Door Jeroen Krosse

Jeroen Krosse is een business developer in hart en nieren. Ziet altijd meer kansen dan problemen en werkt graag samen met partners aan slim geïntegreerde oplossingen.

Deel dit artikel

Lightbox Image
Remove Cookie