De casus: wij hebben toch een deadline
In een vorige blog schreef ik dat we bij Payt geen haast hebben met de ontwikkeling van onze software. Kwaliteit staat immers voorop. Onze software wordt dagelijks gebruikt én beoordeeld door duizenden gebruikers. Daarom zijn deadlines bij ons eigenlijk uit den boze. Toch werd ik er intern fijntjes op gewezen dat ik daar onlangs van ben afgeweken. Voor tandartsen moeten we namelijk iets klaar hebben vóór 1 december dit jaar.
Sinds ongeveer een jaar zijn we actief in de sector van de mondzorg. Via een koppeling met de software waarin tandartsen hun handelingen registreren, helpen we hen bij het aanmaken en innen van facturen. Zo doen we veel kennis op over deze sector. In het administratieve luik richting de ziekenfondsen en verzekeraars speelt Infomedics een dominante rol – zij zijn zo goed als monopolist. Het declareren van behandelingen is bovendien een complex proces, dus specialisatie is zeker nodig. Naarmate we meer inzicht krijgen in deze processen, merken we dat er veel meer vraag is naar onze software dan we oorspronkelijk dachten. Daarbovenop blijkt dat opzeggingen bij Infomedics enkel per kalenderjaar kunnen.
Wat doen we dan?
Kwaliteit blijft hét kerncriterium voor een SaaS-oplossing zoals Payt. Maar de deadline van 1 januari 2022 voor tandartsen is onvermijdelijk. De uitdaging om het hele declaratie- en facturatieproces voor tandartsen op te lossen biedt hen zoveel tijdwinst en procesverbetering, dat we beslissen om de uitdaging aan te gaan.
We hebben eerst extra ontwikkelcapaciteit ingeschakeld. Vanuit productmanagement en ons eigen team hebben we voldoende mensen vrijgemaakt om al onze denk- en oplossingskracht te benutten. Daarnaast hebben we gepland om tegen 1 oktober 2021 de noodzakelijke minimumfunctionaliteit klaar te hebben. Zo houden we ruimte om in te grijpen als er zich moeilijkheden voordoen tijdens de testfase.
Hoewel ik er geen twijfel over heb dat we tijdig klaar zullen zijn, is dit niet de manier van werken die we vaak willen hanteren. Het legt een behoorlijke druk op de organisatie. Vreemd genoeg niet zozeer bij de ontwikkeling, maar vooral bij marketing, productmanagement en verkoop. Door corona zijn we intussen bedreven in het geven van webinars buiten de werkuren van tandartsen. Maar onverwacht zullen we nu vooral in die ondersteunende domeinen extra moeten opschalen, en niet bij softwareontwikkeling.