Kies je land

3 grote denkfouten van CFO’s over facturen

Person
Image

Is lang wachten op een betaling normaal? Of dat herinneringen pas na de vervaldatum worden verstuurd? Hoewel cash cruciaal is voor de bedrijfsvoering, maken bijna alle CFO’s deze drie denkfouten. Welke herken jij? Payt helpt je om deze fouten te vermijden en biedt een concrete oplossing.

  1. Lang wachten op een betaling is normaal

    Zestig dagen wachten op de betaling van een factuur kan vertrouwd aanvoelen. Zeker wanneer je weet dat in België, net zoals in Nederland, slechts de helft van de facturen binnen de afgesproken betaaltermijn wordt betaald.

    Toch hoeft dat lange wachten niet de norm te zijn. Er bestaan tal van mogelijkheden om de betalingstermijn te verkorten en je hebt meer invloed op het betaalgedrag van je klanten dan je denkt. Denk aan consequent herinneren en het aanbieden van persoonlijke betalingsregelingen. Door je debiteurenbeheer te automatiseren, bespaar je bovendien tijd.

  2. Herinneringen worden pas na de vervaldatum verstuurd

    In veel standaardprocessen wordt een herinnering pas na de vervaldatum verzonden. Dat kan kort daarna zijn, maar soms zelfs pas maanden later. Een klant die dan pas een herinnering ontvangt, moet diep nadenken waar de factuur ook alweer voor was. De kans op een snelle betaling wordt daardoor kleiner.

    In de praktijk waarderen veel klanten – zowel particulieren als bedrijven – een herinnering vooraf. Iedereen kan immers een factuur vergeten. Verstuur je de eerste herinnering vóór de vervaldatum, dan vergroot je de kans dat het bedrag sneller op je rekening staat.

  3. Factureren is geen spel

    Dat factureren essentieel is voor je organisatie betekent niet dat je het niet op een speelse manier kan benaderen. Mensen zijn van nature competitief en willen graag winnen. Door speltechnieken toe te passen in een zakelijke context, kan je het debiteurenteam extra motiveren.

    Enkele voorbeelden:

    • Kan je met je team de gemiddelde betalingstermijn verkorten?
    • Wie vermindert het aantal herinneringen zonder dat dit de betaalsnelheid beïnvloedt?
    • Hoeveel herinneringen worden er op tijd verstuurd? Lukt het om 100 procent te behalen?

Bonusfout: Facturen blijven jarenlang ongewijzigd

In de beginfase van een bedrijf of wanneer er een nieuwe financieel verantwoordelijke start, wordt de factuursjabloon vaak nog aangepast. Daarna blijft die meestal ongewijzigd. Toch loont het om deze regelmatig kritisch te bekijken en aan te passen om klanten te helpen sneller te betalen.

Denk hierbij aan:

  • Het aanbieden van meerdere betaalopties, inclusief nieuwe methoden die klanten verkiezen. Vermeld de voorkeursoptie duidelijk.
  • Helder taalgebruik in je facturen, zodat er geen twijfel bestaat over de betaling.
  • Controleren of alle essentiële gegevens correct en duidelijk vermeld zijn: naam, adres, rekeningnummer, btw-nummer, bedrag en betaaltermijn.
Image

Door Sander Kamstra

Sander, directeur en medeoprichter van Payt, heeft met zijn passie voor software en ondernemerschap innovatie in de sector gebracht.

Deel dit artikel

Lightbox Image
Remove Cookie