Dit is dé volgende stap na e-facturen die elk bedrijf moet weten

Person
Sander Kamstra 16 september 2020
Image

Stel dat je niet alleen facturen automatisch kunt verwerken, maar ook de opvolging automatisch gaat? In deze blog laat Sander Kamstra, kennisexpert en directeur van Payt, weten wat de next step na e-facturen inhoudt. Een stap die ook persoonlijk contact met debiteuren bevat!

Nederlandse bedrijven zitten met het versturen van e-facturen rond het Europese gemiddelde, schrijft het CBS. Deze bedrijven ‘verminderen hun papierverbruik en verlagen hun verzendkosten’. En, zo schrijft het bureau, met volledig automatisch verwerkte facturen wordt de efficiencywinst van bedrijven groter en de kans op administratieve fouten kleiner.

De volgende stap: automatisering van debiteurenbeheer

“Efficiencywinst is niet alleen te behalen bij volledig geautomatiseerde verwerking van facturen. Ook het automatiseren van je debiteurenbeheer levert datzelfde op. Je krijgt er sneller door betaald en bent er minder tijd aan kwijt”, zegt Kamstra, debiteurenbeheer-expert en directeur van Payt.

Kamstra ziet dat veel bedrijven, met name in het MKB, debiteurenbeheer naast de dagelijkse werkzaamheden doen. “Dat is logisch: er is zoveel waar in het bedrijf aan te werken is! Door het automatiseren van de repetitieve administratieve handelingen – zoals het versturen van een herinnering – is er snel efficiencywinst te boeken”, zegt Kamstra. “Het uit handen nemen van administratieve taken geeft jou en je medewerkers tijd voor belangrijkere zaken: aandacht voor klanten die het meer nodig hebben of grotere uitdagingen. Het vermindert ook werkdruk.”

Slimme debiteurenbeheer software neemt niet alleen repetitieve taken uit handen. Het geeft je ook de volledige controle over het proces. Denk aan een herinneringstraject pauzeren of een betalingsregeling aanbieden. De consequente manier van herinneren is een van de tips om sneller en eenvoudiger betaald te krijgen en draagt bij aan de waardering van je klanten voor je bedrijf.

Behoud van persoonlijk contact

Is automatisering niet gelijk aan het verlies van persoonlijk contact? Kamstra is stellig: “Zeker niet. Goede automatisering van debiteurenbeheer moet juist de klantrelatie ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan per factuur met je klant communiceren, en dat alle communicatie over de factuur op één plek te vinden is. Efficiënt én persoonlijk!”

Image

Sander, directeur en medeoprichter van Payt, heeft met zijn passie voor software en ondernemerschap innovatie in de sector gebracht.

Image
Debiteurenbeheer software: het gemak van automatisering
Image
Debiteurenbeheer uitbesteden? Ontdek de voordelen
Remove Cookie